Jednou však přijde doba, kdy člověk začne žít sám a zapíše si trvalé bydliště na skutečné místo svého pobytu. Když se pak přestěhuje, je třeba změnu bydliště oznámit na patřičné úřady. Kam všude musíte zajít?
Od roku 2012 v ČR fungují tzv. základní registry, díky kterým už nemusíte chodit úplně na všechny úřady a řešit všechno zvlášť. Úřady si data mezi sebou předávají automaticky, přesto je dost těch, jejichž návštěvě se nevyhnete.
Až se přestěhujete, je určitě nezbytné navštívit:
Tam, kam jste se přestěhovali, zajděte na obecní úřad a vyplňte přihlašovací lístek k trvalému pobytu. S sebou budete potřebovat:
Dobře si rozmyslete, kdy na úřad zajdete, protože od této chvíle se odvíjí všechny další zákonné povinnosti.
Do 15 dnů od nahlášení změny trvalého pobytu je třeba zažádat o nový občanský průkaz, což uděláte také na městském úřadě. OP bez čipu stojí 100 Kč, OP se strojově čitelnými údaji a kontaktním elektronickým čipem vyjde na 500 Kč. Fotografii s sebou nosit nemusíte, vyfotí vás přímo na úřadě. Vezměte si však s sebou doklad o změně bydliště.
Na městském úřadě se nachází také odbor dopravy, tam bezpodmínečně navštivte registr vozidel. Do 10 pracovních dnů od změny trvalé adresy je třeba tam nahlásit změnu, zaplatíte 50 korun jako správní poplatek a vydají vám nové osvědčení o registraci vozidla. Pokud se stěhujete do jiného kraje, za 50 Kč vám zdarma vydají nové registrační značky.
Jestliže se stěhujete do jiného města, do 5 pracovních dnů si musíte jít vyřídit také nový řidičský průkaz, opět za poplatek 50 Kč. Pokud měníte adresu v rámci jednoho města, ŘP řešit vůbec nemusíte.
Do 30 dnů od přestěhování je třeba změnu oznámit vaší zdravotní pojišťovně.
Jsou úřady, na něž se musí zastavit pouze někteří z nás.
Jste zaměstnanci, nejste registrováni k dani a nemáte povinnost podávat daňové přiznání? Pak na finanční úřad nechoďte, sám vám zašle oznámení o změně příslušnosti.
Jestliže daňové přiznání či hlášení i jako zaměstnanci podáváte, do 15 dnů je třeba na úřad zajít.
Jaké úřady jsou napojeny na centrální registr a data o vašem novém bydlišti si stáhnou samy?
Data si získají, ale jestliže máte sídlo podnikání na svém místě bydliště, pravděpodobně bude třeba ho změnit, zajít na úřad osobně, případně doložit souhlas majitele nemovitosti atd.
V případě, kdy pobíráte důchod, je třeba změnu nahlásit, jinak si Česká správa sociálního zabezpečení data stáhne sama.
Katastrální úřad Ten si data získá sám, můžete si to snadno ověřit na veřejném portálu v sekci Nahlížení do katastru nemovitostí.
Vyřizování není málo, ale většinu záležitostí zvládnete na městském úřadě za jeden den, tak se toho nebojte.